Skip to main content

Cliëntenraad

Terugblik van de cliëntenraad

Dit is het eerste volle jaar met Bram als bestuurder. We moesten allemaal even wennen en zoeken naar een vorm van samenwerking. Het is merkbaar dat hij meer mensen bij zaken betrekt en hij is zichtbaar. 

De cliëntenraad is samen met de taakhouder seksualiteit bezig geweest bijeenkomsten over grenzen. Dit hebben we onder andere vorm te gegeven met achterban in gesprek te gaan. Dit loopt nog door. 

Er is doorlopend gezocht naar een nieuw lid vanuit woonhuis de Lelie. Dat is nu tijdelijk gelukt. 

De cliëntenraad heeft 10 keer vergadert. Daarnaast is er 7 keer advies uitgebracht. 

Vertrouwenspersonen

cliëntvertrouwenspersonen

Vorig jaar zijn er door de extern vertrouwenspersoon vanuit Zorgbelang twee kwesties behandelt. De cliëntvertrouwenspersoon WZD heeft ondersteuning geboden bij drie kwesties. Marianne heeft samen met de CVP WZD één van de locaties bezocht. 

Er stonden vorig jaar twee locaties ingeschreven in het register WZD.  

 Door klachtencommissie Quasir is 1 klacht in behandeling genomen en afgehandeld. 

Foto: Marianne Hogeman – intern vertrouwenspersoon.  

1
Klacht naar Quasir
2
kwesties voor zorgbelang
3
vragen voor de WZD vertrouwenspersoon
portret van Marianne Hogeman

Leren en Ontwikkelen

De wens om nieuwe dingen te leren en jezelf te blijven ontwikkelen. Dit was één van de uitkomsten vanuit het cliënttevredenheidsonderzoek. Vorig jaar zijn de uitkomsten besproken in het zorgteam waarna begeleiders de informatie deelden in de huisvergaderingen met de cliënten. Daarnaast is er enkele keren aangesloten bij de cliëntenraad om te bespreken hoe er aan de acties gewerkt gaat worden. 

 Vanuit de organisatie wordt er gewerkt aan een Urtica Academy. We zijn bezig een online platform te creëren waarop divers cursusaanbod is voor cliënten. In 2024 wordt er geïnventariseerd wat de behoeftes zijn. Aan de hand hiervan kan een cursusaanbod worden ingericht. Hierbij worden ook cyclische cursussen meegenomen zoals bijvoorbeeld ‘’Veilig werken met vee’’.  

 In de teamplannen is een verbeterplan. Hierin staan twee acties verwerkt voor de teams vanuit het cliënttevredenheidsonderzoek. Deze acties hebben betrekking op de onderwerpen ‘’communicatie’’ en ‘’leren en ontwikkelen’’. Eind dit jaar worden de resultaten opgehaald en geëvalueerd.  

Dit vind ik ervan

Er gesprekken geweest met diverse partijen vanuit de waaier uit het kwaliteitskompas die de cliënttevredenheid in beeld brengen. De cliëntenraad, een woon -en werkleider zijn hierbij betrokken geweest samen met de directeur/bestuurder en kwaliteitsmedewerker. We hebben een vorm gevonden die passender is en aansluit bij de zorg binnen Urtica waarbij cliënt en begeleider in dialoog zijn in plaats van dat er gewerkt wordt met klassieke vragenlijsten. In 2024 wordt er verdere uitwerking gegeven aan het instrument ‘’Dit vind ik ervan’’ binnen de organisatie.