Cliëntenraad
Terugblik van de cliëntenraad
De cliëntenraad heeft dit jaar belangrijke stappen gezet om de betrokkenheid van cliënten te vergroten en de organisatie te verbeteren. Hieronder een samenvatting van hun belangrijkste activiteiten:
Vernieuwing en uitbreiding: De raad heeft gewerkt aan de werving van nieuwe leden en het vastleggen van zittingstermijnen. Dit heeft geleid tot nieuwe aanstellingen en verlengingen op verschillende locaties.
Communicatie en transparantie: Notulen worden voortaan met begeleiders gedeeld, zodat deze bij cliënten terechtkomen. Daarnaast is geadviseerd over de plannen rond uitbreiding aan de Galgengoorweg en het communiceren hiervan naar cliënten.
Betrokkenheid bij personeelszaken: We streven er samen naar cliënten worden vanaf het begin van het sollicitatieproces te betrekken bij het werven van medewerkers. De raad heeft hierbij regelmatig gesproken over personeelsbezetting en ziekteverzuim.
Verder hebben ze tips en tops meegegeven aan de Raad van Toezicht voor het jaargesprek van de directeur/bestuurder. Er zijn twee gesprekken geweest waar de Raad van Toezicht bij was.
Zichtbaarheid van vertrouwenspersoon: Er is gekeken naar de rol en zichtbaarheid van de cliëntvertrouwenspersoon binnen de organisatie.
Leerzame en sociale activiteiten: Leden hebben deelgenomen aan de Samen Sterk Dag en de externe visitatie, waardoor zij kennis en ervaringen konden uitwisselen.
Toegankelijkheid zorgplannen: Er is een praatplaat ontwikkeld om het zorgplan begrijpelijker te maken voor cliënten en begeleiders.
Kortom, de cliëntenraad heeft zich dit jaar ingezet om de participatie van cliënten te versterken, hun belangen te behartigen en een positieve bijdrage te leveren aan de organisatie!
Vernieuwing en uitbreiding: De raad heeft gewerkt aan de werving van nieuwe leden en het vastleggen van zittingstermijnen. Dit heeft geleid tot nieuwe aanstellingen en verlengingen op verschillende locaties.
Communicatie en transparantie: Notulen worden voortaan met begeleiders gedeeld, zodat deze bij cliënten terechtkomen. Daarnaast is geadviseerd over de plannen rond uitbreiding aan de Galgengoorweg en het communiceren hiervan naar cliënten.
Betrokkenheid bij personeelszaken: We streven er samen naar cliënten worden vanaf het begin van het sollicitatieproces te betrekken bij het werven van medewerkers. De raad heeft hierbij regelmatig gesproken over personeelsbezetting en ziekteverzuim.
Verder hebben ze tips en tops meegegeven aan de Raad van Toezicht voor het jaargesprek van de directeur/bestuurder. Er zijn twee gesprekken geweest waar de Raad van Toezicht bij was.
Zichtbaarheid van vertrouwenspersoon: Er is gekeken naar de rol en zichtbaarheid van de cliëntvertrouwenspersoon binnen de organisatie.
Leerzame en sociale activiteiten: Leden hebben deelgenomen aan de Samen Sterk Dag en de externe visitatie, waardoor zij kennis en ervaringen konden uitwisselen.
Toegankelijkheid zorgplannen: Er is een praatplaat ontwikkeld om het zorgplan begrijpelijker te maken voor cliënten en begeleiders.
Kortom, de cliëntenraad heeft zich dit jaar ingezet om de participatie van cliënten te versterken, hun belangen te behartigen en een positieve bijdrage te leveren aan de organisatie!
Vertrouwenspersonen
cliëntvertrouwenspersonen
Vorig jaar zijn er door de extern vertrouwenspersoon vanuit Zorgbelang twee kwesties behandelt. De cliëntvertrouwenspersoon WZD heeft ondersteuning geboden bij drie kwesties. Marianne heeft samen met de CVP WZD één van de locaties bezocht.
Er stonden vorig jaar twee locaties ingeschreven in het register WZD.
Door klachtencommissie Quasir is 1 klacht in behandeling genomen en afgehandeld.
Foto: Marianne Hogeman – intern vertrouwenspersoon.
1
Klacht naar Quasir
2
kwesties voor zorgbelang
3
vragen voor de WZD vertrouwenspersoon
