Wonen
Binnen Urtica is de afgelopen periode actief gewerkt aan het verbeteren van het in-, door- en uitstroomproces, met als doel meer grip te krijgen op de bezetting, wachtlijsten en de continuïteit van zorg. Een digitale aanpak en tijdige, transparante communicatie richting de teams, waarbij verbinding centraal staat.
Een belangrijk knelpunt dat wordt benoemd, is het ontbreken van een voorspelbare keten: wie stroomt uit, wanneer, en wie volgt op? We streven er naar om minimaal drie maanden voor een uitstroommoment de volledige keten in beeld te hebben, zodat opvolging tijdig geregeld kan worden.
In de ondersteunende diensten is daarnaast gekeken naar herinrichting van functies om de teams bij deze processen beter te ondersteunen.
Verbouwing Hofhuis
Interview begeleider Dorien en bewoner Matthijs.
Als ik Matthijs vraag naar zijn nieuwe appartement antwoord hij met één woord: GEWELDIG.
Er verschijnt een grote lach op zijn gezicht en begint te vertellen: “Als ik binnen kom lopen, denk ik wat een rust. Omdat ik meer ruimte heb, kan ik mijn spullen beter opbergen en is het niet zo’n geprop. Ik ben meer op mijn kamer, het is groter en leuker. Ik voel me meer thuis”.
Wat maakt dat je je meer thuis voelt? “Het voelt alsof ik meer zelfstandig woon hier, dat vind ik fijn. Ik wil hier nog lang blijven wonen. Ik heb het naar mijn zin ingericht, met wat oude spullen die al had en ook wat nieuwe spullen. En het bed heb ik van mijn neef gekregen.”
Zijn er nog meer voordelen aan je nieuwe appartement? “Ik vind het heerlijk om mijn eigen sanitair te hebben. Ik maak het zelf schoon, met hulp van de begeleiding.”